jueves, 17 de mayo de 2018





68KO MAIATZAREN ARRAZTORIK BAI? HITZALDIAREN LABURPENA
                                                                       Eugenio del Río.

(MÁS ABAJO EN CASTELLANO)

65 lagun bildu ginen, hots, haize egokituegi eta soinu txarrarekin.
Hizlaria 68ko maiatza hartan Parisen izan zuen ibilbide pertsonalarekin hasi zen. Mugimendu hori unibertsitatetik sortu eta lantegietara pasatu zen.
Honek klase politikoa jokuz kanpo harrapatu zuen, horrek errepresioarekin erantzun zuelarik. Betiko alderdi eta sindikatuek ez zuten parte hartu. Ekintza, grafitti eta kartelen irudiak primeran erabiltzen ziren.
Hilaren erdirako 7 eta 10 arteko miloi langile greban izan ziren, lantegiak hartuz, honen ondorioz gizarte, ordezkapen eta lansari hobekuntza garrantzitsuak lortu zituztelarik.
De Gaulle presidenteak Asanblada Nazionala deuseztatu zuen eta hauteskunde berriak gonbokatu zituen, barrikada eta indarkeriari izaten zitzaien gehiengoaren beldurraren poderioz garaile suertatuz.
Positibotasunak. Politikaren parte hartze aktiboan gaztedia azaldu zen, ongizateko gizarte aberatsa frantsesari zaplazteko galanta emanez. Autoritate kontrako erreakzio garrantzitsua eman zen. Eta populazio etorkinarekiko elkartasuna eta bere onarpena eman ziren ere.
Mugak eta arazoak. Proposamen politiko zehatzik ez ziren  egin, betiko alderdiak eta hauen bertsio sektario eta dogmatikoenak indarrez jarraitu zutelarik. Indarkeria instituzionalari indarkeria txoriburuarekin erantzun zitzaion. Eta, nahiz eta emakumezkoen parte hartzea handia izan, ez da egia momentu hartan feminismoa sortu zenik.
Gure estatuan edozein motako parekotasunik bilatu nahiko bagenu, hizlariaren iritziz 15-M mugimenduari begiratu beharko. Halere, diferentzia handia susmatzen du, idealak, utopiak eta aldatzeko itxaropena zituen 68ko maiatzaren gaztedia eta ia ia bakarrik bere etorkizun pertsonalaz arduratzen zen 15-Mko gaztediaren artean. Azken honi “etorkizun gabeko gaztedia” deitu zitzaion.
Ea gertaera hauek eta gero mentalitate aldaketaren bat eman ote zen galderari erantzunez,  mugimendua motzegia, bi hilabetetan, izan zela esan zion, benetan barneratzeko moduan. Berriz, Estatu Batuetan bai eman zela pentsatzen zuela adierazi zuen, Vietnam gerratearen kontrako eta arrazazko eskubide eta eskubide zibilen berdintasunaren aldeko borrokagatik.
Hitzaldia trinkoa eta motza izan zen, bi bertute. “A escote” eginiko  bermuta ezin hobea eta ardo eta txistorrarekin eztabaidak.


RESUMEN DE LA CHARLA ¿QUEDA ALGO DE MAYO DEL 68?
                                                                       Eugenio del Río.

65 presentes., frío, ventilación excesiva y mal sonido.
Comienza por hacer un recorrido personal y vivencial en París del Mayo del 68. Como surge de las universidades y pasa a las fábricas.
Encuentra descolocada a la clase política que no sabe reaccionar mas que con la represión, no participan partidos ni sindicatos clásicos. Se maneja magistralmente la imagen diaria de acciones, grafitis y carteles.
A mediados de mes hay entre 7 y 10 millones de obreros en huelga y ocupando las fábricas, como resultado estos obtienen mejoras sociales, representativas y salariales importantes.
De Gaulle disuelve la Asamblea Nacional, convoca elecciones y gana con enorme mayoría como consecuencia del miedo mayoritario a las barricadas y la violencia.
Positividades. Se produce una aparición de la juventud como parte activa política, la acomodada sociedad del bienestar francesa recibe un tirón de orejas. Hay una importante reacción antiautoritaria. Se nota la solidaridad y reconocimiento de la población inmigrante.
Límites y problemas. No hay propuestas políticas concretas, se mantienen los partidos tradicionales y las versiones más sectarias y dogmáticas. Se responde a la violencia institucional con violencia irreflexiva, no es cierto que nazca el feminismo a pesar de la amplia presencia de la mujer en la insurgencia.
En la búsqueda de similitudes a nuestro país, el ponente cree que lo más parecido sería el movimiento 15-M. Aprecia una gran diferencia en la juventud del mayo 68 que tenía ideales, utopías y esperanza transformadora, frente a la del 15-M y actual más preocupada por su futuro personal, se llegó a llamar “Juventud sin futuro”.
A la pregunta de si hubo un cambio de mentalidad posterior como consecuencia, afirma que fue demasiado corto, dos meses, como para que calara. Si cree que lo hizo en USA debido a que sufrían la guerra del Vietnam y la lucha por la igualdad de derechos raciales y civiles.
Charla intensa, breve, dos virtudes. Magnífico lunch auto gestionado “a escote”, debates con vino y txistorra.                           
                                                                MARCOS LEYUN

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